PACTON-KRAANOPLEGGERS VOOR VADER EN ZOON HOBÉ

31 oktober 2019 Vader (59) en zoon (28) Hobé, beiden Gerrit van voornaam, rijden met een fraaie Pacton-kraanoplegger. Recent werd de tweede, nieuwe kraanoplegger in een jaar tijd afgeleverd. "Mijn opa Gerrit startte de onderneming voor de oorlog", vertelt Gerrit senior.  "Ik reed in het bedrijf samen met mijn vader Gerrit. Nu rijd ik met mijn zoon Gerrit samen. De vierde generatie in het bedrijf, dat is prachtig, toch? En we doen geen charterwerk, maar hebben uitsluitend eigen opdrachtgevers. Dan ben je als bedrijf minder afhankelijk." Hobé Internationaal Transport uit Echteld (bij Tiel) zet de kraanopleggers op traditionele wijze in; als stenenopleggers. Er worden met name betonplaten en gebakken straatstenen vervoerd. De VOF van vader en zoon bedient een grote regio van Alkmaar tot Zeeland en van Den Haag tot Lobith. Jaarlijks wordt er met elke truck en trailer zo'n 100.000 kilometer afgelegd. Het wagenpark bestaat uit twee trekkers en drie opleggers. "We reden voorheen in het bedrijf met Floor/Kennis trailers en nu kiezen we automatisch voor Pacton. Bij Pacton worden we immer netjes behandeld. De tekenaar denkt mee en ontwerpt de optimale trailer die wij voor ogen hebben. De samenwerking is gewoon goed."

48 ton

De nieuwe kraanoplegger, met een leeggewicht van zo´n 8.750 kg, voor Hobé is een Pacton/Kennis drieasser van het type TPD.348.C-B. De tientons assen en de 18-tons koppelingsdruk leveren een toelaatbaar gewicht op van maximaal 48 ton. De trailer beschikt per zijde over zesdelige, aluminium zijborden van een meter hoog en is vrijwel geheel van led-verlichting voorzien. De hoofdliggers van het chassis doen tevens dienst als kraangeleiding (kraanspoorbreedte 1.300 mm). Aan de achterzijde zijn vaste kraanoprijbokken voorzien, lengte 350 mm. De Pacton/Kennis achterzijde heeft een demontabele lichtbak en bumperbalk. De kraanoplegger heeft een hardhouten vloer van 28 mm dik in de buiten vakken en een stalen vloer van 4 mm dik tussen de hoofdliggers. Het demontabele, aluminium kopschot is 1,20 meter hoog en TÜV-gecertificeerd. Er is een ruime rvs-kist voorzien aan bestuurderzijde. De trailer is fraai afgewerkt in rood, grijs en beige. 

Stangengestuurd

"We hebben er goede schik mee", zegt Gerrit Hobé senior over de Pacton-opleggers. "Net vandaag is de kraan opgebouwd op de nieuwe trailer; een Kennis 14 ton/meter kraan. De trailers bevallen goed; het is robuuste kwaliteit in een fraaie uitvoering. Elke kraanoplegger is anders, want iedereen laat hem naar zijn eigen wensen bouwen. Wij ook. We kiezen bewust voor een stevige uitvoering; van lichtgewicht houden we niet. De originele stangenbesturing van Kennis op de achterste twee assen levert daarbij een optimaal manoeuvreerbare combinatie op. Op de kleine ruimte biedt het voordelen en we komen nu eenmaal op veel verschillende locaties. We rijden nu met drieassige kraanopleggers, met een aslift op de eerste as. De vierassige voorganger hebben we na zeventien jaar vervangen. Met een tandem als trekker voor een drieasser kun je het gewicht gemakkelijker verdelen."