ZEER COMPACTE PACTON-OPLEGGER MET KOOIAAP-AANSLUITING

ZEER COMPACTE PACTON-OPLEGGER MET KOOIAAP-AANSLUITING
Terug nov 16, 2017

HONSELERSDIJK - Jan de Greef Transport uit Honselersdijk nam recentelijk een wel zeer compacte Pacton-oplegger met meeneemheftruckaansluiting in gebruik. De 7,6 meter lange oplegger beschikt over één tientons as en een toelaatbaar gewicht van 22 ton. "We rijden vooral veel gips voor een stukadoorsgroothandel. Daarbij komen we veel in grote binnensteden, zoals Breda, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Compact is daarbij het kernwoord, anders rijd je je combinatie onherroepelijk vast."

Jan de Greef (55) startte de eigen transportonderneming in het jaar 2000. Sinds kort rijdt ook zoon Dave (21) als partner mee in de VOF. Hij zal gaan rijden met de nieuwe Pacton-oplegger. Hiertoe is eveneens een compacte trekker aangeschaft, een Mercedes Benz Actros, die eind december geleverd wordt.

"We wilden voor het grootstedelijke werk een zo compact mogelijke, sturende combinatie, met een Kooiaap achterop. Pacton heeft de oplegger zo kort mogelijk gehouden", vertelt Jan de Greef. "We rijden van Harderwijk tot Breda en van Den Helder tot Den Haag en Rotterdam. We hebben het hartstikke druk, dus we hebben geen tijd voor calamiteiten. Het materieel moet - naast compact - flexibel, robuust en betrouwbaar zijn."

Zelf rijdt De Greef met een kleine tandemasser met kraan en een Renault-trekker.

Optimaal geconserveerd

De Pacton open laadbak oplegger voor De Greef beschikt over een SAF-luchtveerstel met één as, gemonteerd op een draaikrans en gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling. De opbouw beschikt over een vast stalen kopschot en 2 x 4 klapbare aluminium zijborden, van ongeveer een meter hoog, voorzien van Kinnegrip-rongen. De achterzijde heeft één klapbaar aluminium bord voorzien van Kinnegrip. De trailer is optimaal beschermd tegen weersinvloeden. Het complete chassis werd na voltooiing van het laswerk met grit gestraald tot een oppervlaktegradatiekwaliteit die qua straalbeeld overeenkomt met de Zweedse standaard SIS 055900-SA 2.5. Daarna werd het chassis geschoopeerden afgewerkt in tweecomponenten primer en tweekomponenten chassislak. De trailer is fraai uitgevoerd in de 'ijsvogelblauwe' bedrijfskleur - met gele streep - van Jan de Greef Transport.

De trailer waar Jan de Greef zelf mee rijdt, is zo'n vijftien jaar oud en werd destijds van een Belgische trailerfabrikant betrokken. "Deze vind ik wat roestgevoelig en daarom keek ik voor de nieuwe trailer in Nederland naar een trailerbouwer." De keuze voor Pacton werd vooral ingegeven door het sympathieke en vakbekwame contact met de Pacton-vertegenwoordiger, die bij De Greef in Honselersdijk langs kwam. "Het gevoel was goed. Het product en het aanbod ook."